Communicatieonderzoek met social media tools

Door Adwin Peeks


Hoe doe je gemakkelijk en goed communicatieonderzoek via social media? Welke tools gebruik je daarbij en waarom? Wat onderzoek je eigenlijk en hoe bruikbaar vind je de beschikbare social media tools? De resultaten van een serie reviews van ervaren gebruikers geeft een leuke doorkijk in de huidige stand van zaken. Ideaal voor beginners op dit gebied en misschien stof tot nadenken voor de meer ervaren gebruikers.

social media tools monitoringHet reviewteam
In totaal hebben 45 (meestal) ervaren gebruikers hun ervaringen gedeeld. Deze gebruikers doen zelf regelmatig (27%) tot vaak (69%) onderzoek via social media en gebruiken de resultaten van dit onderzoek in hun dagelijkse praktijk (94%). Er zijn opvallende veel ‘nieuwe’ collega’s onder de reviewers; 47% van de deelnemers heeft minder dan vijf jaar ervaring in het communicatievak. Het grootste deel van onze experts werk in een kleine organisatie (68%) in media, marketing en communicatie. Dit past in het beeld dat veel kleinere bureaus zich richten op social media.

Goed om te bedenken dat niet iedereen is gehoord en dat grotere organisaties zijn ondervertegenwoordigd in dit onderzoek. Tools die hier niet als topper naar boven komen, doen dat bij andere gebruikers misschien wel. De shortlist hieronder oogst in ieder geval veel lof van ‘onze’ gebruikers en zijn het proberen dus zeker waard.

Onderzoek via social media de toekomst?
Communicatieonderzoek via social media is meestal een normaal onderdeel van de dagelijkse bedrijfsvoering, daarnaast wordt het ook veel ingezet in crisissituaties en tijdens lopende (marketing)campagnes. De experts zijn enthousiast over de mogelijkheden die de tools bieden (84%), maar het gebruiksgemak mag nog wel beter vindt 52%. Dat laatste is jammer, want gebruiksgemak is wel het belangrijkste keuzecriterium bij de aanschaf van een tool.

Over de toekomst en het belang van social media tools als onderzoeksinstrument is enige verdeeldheid. Ongeveer 37% denkt dat hiermee andere vormen van onderzoek overbodig zullen worden, terwijl 56% er van overtuigd is dat een combinatie van onderzoeken nodig blijft. Denk dan bijvoorbeeld aan bijvoorbeeld het enquêteren van grote groepen stakeholders voor een representatieve weergave van opinie en sentiment. Of aan het organiseren van een focusgroep om meer diepgang op kwantitatieve data te krijgen

Hot or not

Gebruik social media monitoring tools

Cijfer

 

Er is een onomstotelijke en duidelijke top drie van social media tools aan te wijzen. Zowel in hun keuzes voor de tools die ze zelf gebruiken, als in de cijfermatige beoordeling waren de experts duidelijk. Coosto, iMonitoring en Obi4wan zijn wat hen betreft de enige social media tools die er écht toe doen als het gaat om monitoring en communicatieonderzoek. Hootsuite komt hier wat achteraan en de overige onderzochte tools worden amper tot niet gebruikt voor onderzoek en meestal ook als onvoldoende beoordeeld.

 

gebruikte social media tools communicatie onderzoek

 

 

Rolling Stones of Beatles
De top 3 is helder en daar is het ook mee gezegd. Als het gaat om populariteit, beoordeling en plussen en minnen, ontlopen de drie toppers elkaar niet veel. En toch zijn er per tool hele duidelijke voor- en tegenstanders. Het lijkt bijna op een onderzoek naar de Rolling Stones versus de Beatles. Je bent of voor het één of voor het ander, maar zeker niet voor allebei. De meeste gebruikers kiezen dan ook duidelijk voor één systeem, het gecombineerde gebruik van meerder tools komt bijna niet voor. Ook in de cijfers zien we die driedeling terug. De fans geven cijfers tussen de 8 en 10 voor ‘hun’ systeem, terwijl criticasters diezelfde tool met enige hatelijkheid een 1 of 2 toekennen.

Wat kunnen we hier nu uit opmaken? Rondvraag leert dat het enige tijd duurt voordat je een tool (ongeacht welke) echt goed onder de knie hebt. Vaak combineer je bovendien analyses, koppel je de bevindingen met rapportages en bouw je een geschiedenis op. Deze grote buy-in creëert op zijn beurt weer een sterke voorkeur voor een systeem. Of zoals Mick Jagger het eens zei: ‘A good thing never ends.’ Belangrijk dus om je definitieve keuze voor een tool goed af te wegen – en ook daar helpen de experts je graag bij …

Gebruiksvriendelijkheid, prijs en mogelijkheden
Voor de experts is de gebruiksvriendelijkheid het belangrijkste criterium bij de keuze voor een social media tool. Daarnaast zijn de prijs en mogelijkheden van de tool belangrijk. Tot slot geeft een grote groep aan dat ze persoonlijk contact en goede ondersteuning een absolute must vinden. Deze criteria zijn hieronder afgezet tegen de voor- en nadelen die bij de verschillende tools worden genoemd. In de hoop dat dit jou helpt bij het maken van een eigen afweging.

Bij OBI4wan ligt de nadruk duidelijk op mogelijkheden en ondersteuning. Over de prijs en gebruiksvriendelijkheid zijn de meningen wat verdeeld. Bij iMonitoring worden vooral voordelen genoemd, met een nadruk op het collectief van specialisten dat je ondersteunt in het gebruik. Coosto scoort minder op prijs, maar daar staat een uitgebreide set aan mogelijkheden tegenover. Tot slot Hootsuite: gemakkelijk in gebruik en niet al te duur (zeker de gratis optie niet), maar uiteindelijk heeft deze tool toch te weinig in zich voor de echte onderzoekers onder ons.

Voor en nadelen social media monitoring tools

 

Fanatieke gebruikers gezocht
Het onderzoek levert een mooi en helder resultaat op voor een eerste schifting van social media tools. Maar helemaal voor ons zien we het nog niet en dat is natuurlijk wel nodig voor een definitieve keuze. Daarom zijn we op zoek naar doorgewinterde gebruikers die ons willen ons meenemen in de ins- en outs van hun favoriete systeem. Zin om daar een bijdrage aan te leveren? Laat me dat dan weten via adwin@metenenscoren.nl

Eén reactie

Reacties zijn gesloten.